انعطاف پذیری در تجارت اغلب جزء مهمی برای حفظ مشتریان، ایجاد عادات خوب خدمات مشتری و افزایش سود شرکت است. قیمت گذاری پویا یک روش قیمت گذاری منعطف است که می تواند به کسب و کارها کمک کند تا به تقاضای مشتری پاسخ دهند و به نفع مشتری و شرکت باشد. درک اینکه قیمتگذاری پویا چیست، چگونه کار میکند و چگونه اجرا شود، میتواند به شرکتها کمک کند تا شیوههای خدمات مشتری و مدلهای قیمتگذاری بهتری را ایجاد کنند که به تغییرات تقاضا پاسخ میدهند.
در این مقاله از ایوسی، قیمت گذاری پویا را تعریف می کنیم، قیمت گذاری پویا و شخصی را مقایسه می کنیم و نحوه پیاده سازی این مدل قیمت گذاری را مورد بحث قرار می دهیم.
قیمت گذاری پویا چیست؟
قیمت گذاری پویا یک مدل قیمت گذاری محصول است که به کسب و کارها کمک می کند تا به تغییرات در خواسته های مشتری و تغییرات موجودی پاسخ دهند. این مدل به کسبوکارها اجازه میدهد تا قیمت محصولات خود را تغییر دهند تا شرایط متغیر بازار را برآورده کنند، با سایر شرکتها رقابتیتر باشند یا به تغییرات ناگهانی در تقاضای مشتری پاسخ دهند. هنگامی که تقاضای مشتری افزایش می یابد، قیمت ها معمولاً به طور متقارن با درخواست مشتریان افزایش می یابد. این روش در صنایع مختلفی رایج است، از جمله:
-
مهمان نوازی
-
گردشگری
-
خرده فروشی و تجارت الکترونیک
-
سرگرمی
-
خدمات عمومی
-
حمل و نقل
بیشتر بخوانید: روانشناسی قیمت گذاری: ۵ استراتژی برای افزایش فروش
قیمت گذاری پویا در مقابل قیمت گذاری شخصی
قیمت گذاری پویا و شخصی روش های قیمت گذاری مشابهی برای صنایع مختلف هستند، اما بر جنبه های مختلف عرضه، تقاضا و قیمت گذاری برای مشتری تمرکز دارند. در اینجا چند تفاوت کلیدی بین قیمت گذاری شخصی و پویا وجود دارد:
روی مشتری تمرکز کنید
در جایی که قیمت گذاری شخصی بر ویژگی های شخصی مشتریان شرکت تمرکز می کند، قیمت گذاری پویا بیشتر بر عرضه و تقاضا، شرایط بازار و ادراک مشتری تمرکز می کند. مدلهای قیمتگذاری پویا به تغییرات بازار واکنش نشان میدهند تا شرکت بتواند رقابتی باقی بماند و سود خود را افزایش دهد. هدف از قیمت گذاری شخصی بیشتر در مورد ارتباط با مشتری و ایجاد یک رابطه شخصی با تنظیم قیمت برای رفع نیازهای آنهاست.
مرتبط: قیمت گذاری رقابتی: تعریف و نکات
تبعیض مصرف کننده
قیمتگذاری شخصیشده بر ایجاد گزینههای قیمتگذاری سفارشیتر برای مشتریان بر اساس عواملی مانند عادتهای خرید، منطقه جغرافیایی و ترجیحات مصرفکننده تمرکز دارد. برخی ممکن است احساس کنند قیمت گذاری شخصی باعث ایجاد تبعیض قیمتی می شود، جایی که برخی از مصرف کنندگان ممکن است قیمت های مطلوب تری را بر اساس منطقه یا عادات خود دریافت کنند. قیمت گذاری پویا قیمت یکسانی را برای محصول برای هر مشتری تعیین می کند و تنها به تغییرات بازار و تقاضا پاسخ می دهد نه ترجیحات شخصی مشتری.
استراتژی های قیمت گذاری پویا
در اینجا چند استراتژی متداول قیمت گذاری پویا وجود دارد که باید در نظر بگیرید:
بخش بندی شده
قیمت گذاری تقسیم شده نوعی قیمت گذاری پویا است که در آن یک شرکت دو یا چند قیمت را برای یک کالا در نظر می گیرد. نمونه بارز این عمل با صندلی های خطوط هوایی است. اغلب، خطوط هوایی قیمتهای بخشبندی شده برای صندلیهای یک پرواز، حتی صندلیهایی که در همان بخش هستند و امکانات یکسانی را ارائه میدهند، ارائه میکنند. قیمتگذاری بخشبندی شده به شرکت هواپیمایی کمک میکند تا سود هر پرواز را به حداکثر برساند و بر اساس تقاضای صندلی در یک پرواز خاص، فرصتهای خرید متفاوتی را برای مشتریان ارائه میدهد.
مبتنی بر زمان
این استراتژی قیمت گذاری به دوره ها یا رویدادهای خاصی برای تغییر قیمت ها بستگی دارد. به عنوان مثال، اگر یک شرکت مجموعه جدیدی از اقلام ایجاد کند، ممکن است شرکتی برای مجموعه قدیمی یک فروش ایجاد کند که با انتشار مجموعه جدید هماهنگ باشد. مثال دیگر در حمل و نقل است. به عنوان مثال، تاکسی ها معمولاً قیمت های بالاتری را برای حمل و نقل در طول شب دریافت می کنند، زیرا تقاضا اغلب بیشتر است. قیمت گذاری مبتنی بر زمان می تواند به کسب و کارها کمک کند تا از شرایط بسیار خاص بازار استفاده کنند.
مطالب مرتبط: راهنمای کامل استراتژی های قیمت گذاری
وضعیت بازار
شرایط بازار اغلب به دلیل عوامل متعددی تغییر می کند و باعث می شود که کسب و کارها به طور ناگهانی قیمت ها را برای برآوردن این شرایط تنظیم کنند. برای مثال، اگر کمبود چوب وجود داشته باشد، شرکتهای ساختمانی ممکن است هزینههای خود را برای سازههای جدید به شدت افزایش دهند تا هزینههای مواد بالاتری را در نظر بگیرند. قیمت ها همچنین می توانند با تغییرات مثبت بازار سازگار شوند. با استفاده از همین مثال، فراوانی چوب خوب ممکن است به کاهش قیمت ساخت و ساز کمک کند.
اوج قیمت گذاری
اوج قیمتگذاری استراتژی است که کسبوکارها برای به حداکثر رساندن هزینه کالاها و خدمات خود در زمانهای اوج یا زمانی که تقاضا در بالاترین حد خود است، استفاده میکنند. به عنوان مثال، فصل تعطیلات زمستانی اغلب زمان اوج برای خرده فروشی، مسافرت و صنایع مهماننوازی است. خطوط هوایی، هتلها و فروشگاههای خردهفروشی ممکن است قیمت اقلام یا بستههای محبوب را افزایش دهند تا تقاضای بالاتر را در نظر بگیرند و سود خود را از افزایش تقاضا به حداکثر برسانند. بسیاری از کسب و کارها بخش قابل توجهی از سود سالانه خود را در این زمان های اوج به دست می آورند.
قیمت گذاری نفوذ
اگر کسب و کاری وارد بازار جدیدی شود یا بخواهد خود را از رقبا متمایز کند، ممکن است مدل قیمت گذاری نفوذ را اتخاذ کند. قیمت گذاری نفوذ به کسب و کارها این امکان را می دهد که برای جذب مشتریان جدید و کاهش رقابت، زمانی که برای اولین بار وارد بازار می شوند، قیمت های پایین تری ارائه دهند. همانطور که کسب و کار به آستانه فروش یا مشتری جدید خود نزدیک می شود، ممکن است به تدریج قیمت ها را افزایش دهد تا زمانی که به سطح قبل از نفوذ بازگردند و پایگاه مشتری جدید شرکت ایمن شود.
نحوه اجرای قیمت گذاری پویا
برای پیاده سازی قیمت گذاری پویا برای سازمان خود می توانید این مراحل را دنبال کنید:
۱. هدف را تعریف کنید
یک هدف برای مدل قیمت گذاری پویا خود تعریف کنید. این هدف می تواند هر چیزی از جذب مشتریان جدید تا افزایش حاشیه سود برای مدت کوتاهی باشد. تعیین یک هدف ثابت می تواند به شما در ایجاد اهداف برای استراتژی خود کمک کند، تعیین کنید از کدام معیارها استفاده کنید و انتظاراتی را برای مشتری ایجاد کنید. همانطور که مدل قیمت گذاری خود را پیاده سازی می کنید، می توانید اهداف و مقاصد کلی را بسته به پاسخ های مشتری و تغییرات در شرایط بازار تنظیم کنید.
مطالب مرتبط: اهداف استراتژیک چیست؟ (با مثال)
۲. یک معیار ارزش خوب ایجاد کنید
معیار ارزش، قیمت فیزیکی است که برای محصول یا خدماتی که ارائه میدهید، دریافت میکنید. اطمینان از ارائه یک معیار ارزش خوب می تواند به مشتریان کمک کند تا به تغییر ناگهانی قیمت اعتماد بیشتری داشته باشند. تغییر قیمت را با ذکر جزییات مزایایی که مشتری دریافت می کند برای مشتری توضیح دهید. برای مثال، اگر مدلهای قیمتگذاری متفاوتی را برای یک سرویس اشتراک ارائه میدهید، مزایای هر سطح اشتراک را برای مشتری توضیح دهید تا وضوح و شفافیت ایجاد شود. این می تواند به ایجاد اعتماد مشتری کمک کند، که ممکن است منجر به فروش بیشتر شود.
۳. روش قیمت گذاری را انتخاب کنید
روش های قیمت گذاری زیادی برای استراتژی شرکت شما وجود دارد. شرایط فعلی بازار، اهداف شرکت و انتظارات مشتری معمولاً مدل قیمت گذاری را که شرکت اتخاذ می کند دیکته می کند. می توانید یکی از روش های زیر را انتخاب کنید:
-
بخش بندی شده
-
مبتنی بر زمان
-
مبتنی بر بازار
-
اوج قیمت گذاری
-
قیمت گذاری نفوذ
برای اطمینان از انتخاب روش مناسب، هدف کلی خود را برای اتخاذ قیمت گذاری پویا مرور کنید. افزایش سود شرکت ممکن است نیاز به قیمت گذاری بخش بندی شده برای به حداکثر رساندن علاقه مشتری به گزینه های مختلف محصول داشته باشد، در حالی که قیمت گذاری اوج ممکن است به کسب و کار کمک کند تا درآمد تعطیلات را به حداکثر برساند.
۴. استراتژی خود را اجرا و نظارت کنید
بعد از اینکه هدف خود را مشخص کردید، یک معیار ارزش را انتخاب کنید و تعیین کنید که از کدام روش استفاده کنید، می توانید استراتژی خود را اجرا کنید و آن را برای پاسخ های مشتری و تغییرات بازار زیر نظر بگیرید. با تغییر بازار، ممکن است تصمیم بگیرید که اهداف یا استراتژی کلی خود را تنظیم کنید. افزایش تقاضای مشتری یا پذیرش ضعیف مشتری ممکن است تغییر در اهداف را دیکته کند. استراتژی خود را زیر نظر بگیرید و با تغییرات بازار سازگار شوید تا رقابتی باقی بمانید.
۵. بازخورد مشتریان را بررسی کنید
بررسی هر گونه بازخورد مشتری که شرکت دریافت می کند برای تعیین میزان پذیرش مشتری از روش های قیمت گذاری بسیار مهم است. مشتری مهمترین عامل در موفقیت قیمت گذاری پویا است زیرا آنها هستند که محصولات شما را می خرند و به تغییرات قیمت ها و تقاضا واکنش نشان می دهند. بازخورد مشتری را مرتباً بررسی کنید تا قیمت خود را با نیازهای مشتری مطابقت دهید و احساسات مشتریان را در مورد برند یاد بگیرید.