نماد سایت ایوسی

امنیت داده چیست؟ تعریف، اهمیت و راهبردها

حریم خصوصی داده ها در مقابل امنیت داده ها

حریم خصوصی داده ها در مقابل امنیت داده ها

مقدار فزاینده اطلاعات ذخیره شده ای که شرکت ها و افراد روزانه استفاده می کنند، مستلزم افزایش امنیت داده ها برای محافظت است. اجرای یک طرح موثر امنیت داده ها به شرکت ها و افراد کمک می کند تا از اطلاعات حساس در برابر نقض احتمالی یا حملات سایبری محافظت کنند. اگر به دنبال شغلی در امنیت سایبری یا تجزیه و تحلیل داده‌ها هستید، درک پیچیدگی‌های امنیت داده مهارت مفیدی است.

در این مقاله از ایوسی، امنیت داده ها را تعریف کرده، اهمیت آن را توضیح می دهیم و انواع و استراتژی های مرتبط با امنیت داده ها را مورد بحث قرار می دهیم.

مطالب مرتبط: ۱۵ شغل در امنیت سایبری

امنیت داده چیست؟

امنیت داده ها روشی است که شرکت ها برای محافظت از داده های دیجیتال، سیستم های فناوری اطلاعات حیاتی و اطلاعات آنلاین در برابر حملات سایبری، سرقت یا فساد استفاده می کنند. اصطلاح امنیت داده به مجموعه‌ای از استراتژی‌ها و رویه‌ها اشاره دارد که با هم کار می‌کنند تا مزاحمان غیرمجاز را از دسترسی به داده‌های محافظت شده محدود کنند.

فرآیندها و شیوه‌های امنیت داده‌ها از حفاظت از سخت‌افزار فیزیکی تا پایگاه‌های داده دیجیتالی را شامل می‌شود. هر روش لایه های حفاظتی را به داده های ذخیره شده اضافه می کند. روش های مختلف امنیت داده ها معمولاً بر ترکیب این سه عنصر اصلی تمرکز دارند:

مطالب مرتبط: مدیریت داده چیست؟

چرا امنیت داده ها مهم است؟

با افزایش حجم داده های ذخیره شده، نیاز به سیاست ها و رویه های ایمن نیز افزایش می یابد. محیط‌های داده یا برنامه‌های پایگاه داده پیچیده‌تر شده‌اند و منجر به تغییرات مداوم در نحوه توسعه روش‌های امنیت داده توسط شرکت‌ها می‌شود. عوامل مهم دیگری در ارتباط با امنیت داده ها وجود دارد، از جمله:

تعهد شرکت

شرکت هایی که داده های کاربران را ذخیره می کنند، مسئولیت قانونی و اخلاقی برای محافظت از این اطلاعات دارند. چه کسب‌وکار اطلاعات شخصی یا اطلاعات پرداخت را ذخیره کند، وظیفه حفاظت از داده‌هایی که به آنها سپرده شده است را می‌پذیرد. از آنجایی که بسیاری از کاربران اطلاعات شخصی خود را به صورت آنلاین وارد می‌کنند، برای شرکت‌ها مهم است که شیوه‌های امنیتی خود را به طور واضح در میان بگذارند.

ریسک شهرت

اگر نقض داده در یک شرکت رخ دهد، می تواند بر شهرت آن شرکت تأثیر منفی بگذارد. برای جلوگیری از به خطر انداختن اعتبار شرکت خود، لازم است رویه های شفافی برای امنیت داده ها ایجاد کنید. اغلب برای شرکت ها مهم است که مشتریانی داشته باشند که به امنیت اطلاعاتشان اعتماد دارند. اولویت بندی امنیت داده ها به شما یا شرکتتان اجازه می دهد تا یک پایگاه مشتری وفادار و قابل اعتماد را پرورش دهید.

مرتبط: مهارت‌های امنیت سایبری: چیست و چگونه آنها را در جستجوی شغل خود برجسته کنید

صرفه جویی در منابع

نقض داده ها می تواند برای یک شرکت هزینه و زمان برای تعمیر داشته باشد. سرمایه‌گذاری روی روش‌های مؤثر امنیت داده‌ها در اسرع وقت می‌تواند منابع شرکت شما را ذخیره کند، زیرا می‌توانید از هزینه‌های نیروی کار و پولی ناشی از بازیابی داده‌های به خطر افتاده جلوگیری کنید.

افزایش تقاضا

افزایش تقاضا برای شرکت‌ها برای ذخیره داده‌های کاربران، نحوه عملکرد کسب‌وکارها را تغییر می‌دهد. همانطور که مصرف کنندگان بیشتر از امنیت داده آگاه می شوند، برای شرکت ها مهم است که در مورد اقداماتی که برای محافظت از اطلاعات به کار گرفته اند شفاف باشند. برقراری ارتباط بین کاربران و کسب‌وکارها، اعتماد را افزایش می‌دهد زیرا شرکت‌ها ظرفیت خود را برای ذخیره و محافظت از داده‌ها گسترش می‌دهند.

مطالب مرتبط: عرضه و تقاضا: تعریف و نحوه کار

انواع امنیت داده ها

امنیت داده برای طیف وسیعی از پلتفرم ها وجود دارد. در اینجا برخی از انواع مختلف امنیت داده به همراه موارد استفاده آنها آورده شده است:

مطالب مرتبط: رایانش ابری چیست؟ (با اطلاعات استفاده و مزایا)

استراتژی های ایمن سازی داده ها

حرفه ای ها از چندین استراتژی برای محافظت از هر نوع معیار امنیت داده استفاده می کنند و اینها اغلب سطح حفاظت ارائه شده را افزایش می دهند. در حالی که امنیت داده ها اغلب بر حوزه های خاصی از فناوری متمرکز است، استراتژی های زیادی برای ایمن سازی داده ها وجود دارد، از جمله:

خروج از نسخه موبایل