نماد سایت ایوسی

تحقیق مشتری چیست؟ (به علاوه چرا مهم است)

راهنمای جامع تحقیقات بازار - تحقیقات مشتری

راهنمای جامع تحقیقات بازار - تحقیقات مشتری

تحقیقات مشتری ابزار مفیدی برای کسب‌وکارها است تا درباره مشتریانی که محصولات یا خدماتی را از آن‌ها خریداری می‌کنند یا درباره افرادی که می‌خواهند مشتری باشند، اطلاعات بیشتری کسب کنند. شرکت ها می توانند کسب و کار خود را با درک بهتر مشتریان خود و تطبیق جنبه های مختلف کسب و کار خود با نیازهای آن مشتریان توسعه دهند. اگر یک کسب و کار را مدیریت می کنید یا در زمینه بازاریابی کار می کنید، احتمالاً تحقیقات مشتری بخش مهمی از کار شما خواهد بود.

در این مقاله از ایوسی، توضیح می دهیم که تحقیق مشتری چیست، چرا اهمیت دارد، انواع مختلف تحقیقات مشتری چیست و چه راه هایی برای انجام تحقیقات مشتری وجود دارد.

تحقیق مشتری چیست؟

تحقیقات مشتری نوعی تحقیق است که کسب‌وکارها به منظور کسب اطلاعات بیشتر در مورد مشتریان خود انجام می‌دهند، از جمله اطلاعاتی در مورد اینکه چه کسی از کسب‌وکارشان استفاده می‌کند، چه احساسی نسبت به کسب‌وکار دارند و برنامه‌های آینده‌شان چیست. این نیز مشابه تحقیقات بازار است، اگرچه تحقیقات بازار اغلب گسترده تر از تحقیقات مشتری است. تحقیقات مشتری به کسب و کارها کمک می کند تا برای گسترش یا ارائه محصولات جدید و همچنین افزایش آگاهی از محصولات یا خدمات فعلی خود برنامه ریزی کنند. تحقیقات مشتری می تواند بر یک کسب و کار تأثیر مثبت بگذارد و آن را موفق تر کند.

مطالب مرتبط: نحوه انجام تحقیقات بازار

چرا تحقیق مشتری مهم است؟

تحقیقات مشتری ابزاری مؤثر برای شرکت‌ها برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مشتریانی است که دارند و مشتریانی که در راه هستند. اگرچه گاهی اوقات ممکن است وقت گیر باشد، اما همچنین می تواند اتلاف وقت برای محصولات یا خدماتی را که برای مشتریان جذاب نیستند یا صرف هزینه برای تبلیغات به گونه ای که به جمعیت هدف شرکت نمی رسد کاهش دهد. تحقیقات مشتری به شرکت ها اجازه می دهد تا مشتریان خود را بهتر درک کنند.

انواع تحقیقات مشتری

چهار نوع تحقیق درباره مشتری وجود دارد که می توان آنها را به روش های مختلف ترکیب کرد تا تصویر کاملی از مشتریان یک کسب و کار به دست آورد:

تحقیق کمی

تحقیقات کمی شامل هر داده ای است که یک داده واقعی است. به عنوان مثال، اگر می‌خواهید اطلاعات مربوط به سن مشتریان خود را جمع‌آوری کنید، این داده‌ها کمی هستند. با این حال، اگر می‌خواهید تحلیل کنید که مشتریان چه احساسی نسبت به برند شما دارند، این داده‌های کمی نیستند. تجزیه و تحلیل داده های کمی معمولاً آسان است زیرا ساده و واقعی هستند. جایی برای بحث در مورد اینکه یک نفر چند سال دارد یا در ماه گذشته چقدر در تجارت شما هزینه کرده است وجود ندارد. این می تواند به شما کمک کند روندهای مربوط به مشتریان خود و انواع خاصی از رفتارهای مشتری را ببینید.

تحقیق کیفی

تحقیقات کیفی بیشتر ذهنی است، زیرا اغلب بر اساس نظرات است. تحقیقات کیفی اغلب شامل سوالات باز است که به مشتری اجازه می دهد احساسات و افکار خود را توضیح دهد. به عنوان مثال، ممکن است از مشتریان بپرسید آخرین تجربه آنها با کسب و کار شما چگونه بوده است. تجزیه و تحلیل این می تواند کمی دشوارتر باشد، زیرا مشتریان به راحتی با یکدیگر گروه بندی نمی شوند، زمانی که هر مشتری ممکن است پاسخ متفاوتی داشته باشد. با این حال، تحقیقات کیفی می تواند چیزهای زیادی در مورد اینکه چگونه کسب و کار شما توسط مشتریان شما دیده می شود به شما بگوید.

بیشتر بخوانید: نمونه ها و انواع داده های کیفی

تحقیقات اولیه

تحقیقات اولیه نوعی تحقیق است که توسط یک کسب و کار به طور مستقیم با مشتریان انجام می شود. تحقیقات اولیه همیشه شامل پرسیدن مستقیم سؤالات از یک فرد است، نه دریافت بازخورد آن شخص از طریق طرف دیگر. به عنوان مثال، اگر نظرسنجی را برای مشتری ارسال کنید تا در مورد محصولات یا خدمات کسب و کار خود بازخورد دریافت کنید، این یک تحقیق اولیه خواهد بود. استفاده یا خرید داده های تحقیقاتی که سازمان دیگری انجام داده است، اولیه نیست.

مطالب مرتبط: تحقیقات بازار: ۵ مثال و توضیح

تحقیق ثانویه

تحقیق ثانویه تحقیقاتی است که توسط سازمانی غیر از کسب و کار شما انجام شده است. این ممکن است به این معنی باشد که شما از داده‌هایی استفاده می‌کنید که به صورت آنلاین در مورد صنعت خود در دسترس است یا ممکن است به این معنی باشد که داده‌هایی را از شرکتی خریداری کرده‌اید که اطلاعات مربوط به شرکت شما را دارد. به عنوان مثال، ممکن است از داده‌های مربوط به روندهای صنعت برای درک بهتر مشتریانی که از مشاغلی مانند شما استفاده می‌کنند استفاده کنید.

راه های انجام تحقیقات مشتری

در اینجا برخی از روش هایی وجود دارد که می توانید برای انجام تحقیقات مشتری از آنها استفاده کنید:

مصاحبه ها

مصاحبه با مشتریان ممکن است از طریق تلفن یا حضوری انجام شود و نوعی تحقیق اولیه است. این مصاحبه ها می تواند اطلاعات مفید زیادی را در مورد اینکه مشتریان فردی در مورد برند و محصولات یا خدمات شما چه فکر می کنند، در اختیار شما قرار دهد. برای اینکه درک کاملی از احساس مشتریانتان در مورد شرکتتان داشته باشید، معمولاً مصاحبه با بیشترین تعداد ممکن از مشتریان مؤثرتر است. بزرگترین دلیل آن این است که نظرات می تواند در بین مشتریان متفاوت باشد، و هر چه حجم نمونه شما بزرگتر باشد، داده های شما برای درک همه مشتریان مفیدتر است.

نظرسنجی ها

نظرسنجی می تواند روشی نسبتاً ساده و مؤثر برای دریافت اطلاعات از مشتریان شما باشد. شما می توانید نظرسنجی ها را از طریق پست ارسال کنید، آنها را در وب سایت خود ارائه دهید، آنها را در پایان تماس های تلفنی در دسترس داشته باشید و حتی مشتریان را به یک نظرسنجی آنلاین در رسید آنها ارجاع دهید. نظرسنجی‌ها می‌توانند داده‌های کمی و کیفی را جمع‌آوری کنند و می‌توانند به تعداد یا تعداد کمتری از مشتریان که می‌خواهید ارسال شوند.

مطالب مرتبط: الگوهای نظرسنجی و نحوه استفاده موثر از آنها

گروه های متمرکز

گروه های کانونی زمانی هستند که یک شرکت گروهی از افراد را گرد هم می آورد تا در مورد شرکت به عنوان یک کل یا یک محصول یا خدمات خاص بحث کنند. بسته به اهداف گروه تمرکز، ممکن است گروهی از افراد مشابه بر اساس جمعیت شناسی باشد یا ممکن است ترکیبی هدفمند از انواع مختلف افراد باشد. معمولاً گروه تمرکز در معرض کسب و کار یا جنبه‌ای از کسب‌وکار قرار می‌گیرد که در مورد آن بازخورد لازم است و سپس با آنها مصاحبه می‌شود تا مشخص شود که چه فکر می‌کنند. این یک روش تحقیق اولیه است و معمولاً داده های کیفی بیشتری را به همراه دارد.

مطالب مرتبط: چگونه می توان گروه های متمرکز محصول موثر را انجام داد

جوامع آنلاین

جوامع آنلاین می توانند راهی مناسب و کم هزینه برای یک شرکت برای دریافت بازخورد از مشتریان یا جمعیت هدف باشند. این ممکن است به این معنا باشد که بسته به نیاز شرکت، به دنبال گفتگوهای صفحه پیام درباره یک محصول خاص یا تجزیه و تحلیل بحث های رسانه های اجتماعی مرتبط با یک صنعت باشید. در حالی که داده‌های جمع‌آوری‌شده ممکن است مفید باشند، گاهی اوقات جمع‌آوری مقدار مناسب اطلاعات از این منابع می‌تواند زمان‌بر باشد.

مشاهدات

گاهی اوقات، مشاغل به سادگی رفتار مشتریان خود را مشاهده می کنند و از آن داده ها در تصمیم گیری استفاده می کنند. به عنوان مثال، یک فروشگاه خرده‌فروشی ممکن است کارمندی داشته باشد که چند بار مشتریان به یک صفحه نمایش خاص نزدیک می‌شوند تا مشخص کند که چقدر جذاب است و سپس آن داده‌ها را با تعداد مشتریانی که خرید کرده‌اند، اعم از کل یا اقلام موجود در آن نمایشگر، مقایسه می‌کند. نتایج این نوع تحقیقات ممکن است برای انواع خاصی از مشاغل مفید باشد، اما مستلزم آن است که یک کارمند برای انجام مشاهدات در دسترس باشد.

تحلیل داده ها

تجزیه و تحلیل داده ها یکی از معدود اشکال تحقیق ثانویه در این لیست است، زیرا شامل استفاده از داده های موجود اما تجزیه و تحلیل آنها با در نظر گرفتن اولویت ها و نیازهای شرکت شما است. به عنوان مثال، شرکتی که محصولاتی را با نام تجاری دانشگاه ایجاد می کند، ممکن است تصمیم بگیرد داده های مربوط به دانشجویان ورودی را برای یک دانشگاه خاص تجزیه و تحلیل کند. سپس به آنها اجازه می دهد تا تعیین کنند که چه نوع محصولاتی را می خواهند برای آن سال تولید کنند.

مرتبط: تجزیه و تحلیل داده چیست؟ | تجزیه و تحلیل داده ها: هدف و تکنیک ها

خروج از نسخه موبایل