کیفیت بک لینک یکی از فاکتورهای رتبه اول در گوگل است. به طور کلی، هرچه لینکهای با کیفیت بیشتری از وبسایتهای معتبر بیشتر باشد، برتری بیشتری نسبت به رقبا خواهید داشت. با این حال، پیوندهای خاص میتوانند بیشتر از اینکه مفید باشند، ضرر داشته باشند. کیفیت همیشه مهمتر از کمیت است. بنابراین، تجزیه و تحلیل کیفیت پروفایل بک لینک خود برای بهبود رتبه سئو بسیار مهم است.
Google Search Console ابزاری رایگان است که به مدیران وبسایت کمک میکند تا سلامت وبسایت خود را در فهرست جستجو کنترل کنند. یکی از ویژگیهای مفید، نظارت بر بک لینکها برای بهینهسازی عملکرد وبسایت شما است. با نظارت بر بک لینکهای خود، میتوانید بررسی کنید که کدام یک از بک لینکهای شما هنوز به اعتبار شما کمک میکند و کدام یک از آنها باید رد شود.
در ادامه من به شما نشان خواهم داد که چگونه از کنسول جستجوی گوگل برای درک اینکه چه کسی شما را پیوند میدهد، و حذف بکلینکهای ناخواسته و بهبود اعتبار لینک خود استفاده کنید. همچنین به شما نشان خواهم داد که چگونه بکلینکهای ناخواسته را رد کنید.
چگونه بفهمیم چه کسی به وبسایت شما لینک میدهد؟
دو راه وجود دارد که به شما کمک میکند تا ببینید چه کسی به وبسایت شما لینک میدهد.
کنسول جستجوی گوگل
کنسول جستجوی گوگل یک نقطه شروع عالی است زیرا یک ابزار رایگان است. تنها چیزی که نیاز دارید این است که یک حساب کاربری بسازید و آماده کار هستید.
سایتهای لینک دهنده برتر
برای اینکه بتوانید ببینید از کدام لینکها برای وبسایت شما استفاده میشود،
- به کنسول جستجو بروید
- ویژگیهای خود > پیوندها > پیوندهای خارجی را انتخاب کنید
property > Links > External Links - بر روی Top Linking Sites کلیک کنید.
در این گزارش می توانید ۱۰۰۰ وب سایت برتر لینک دهنده وبسایت خودتان را مشاهده کنید. هر سایت همچنین حاوی اطلاعاتی برای تعداد پیوندها و صفحات هدف است. پیوند صفحات – به شما می گوید که چه تعداد از صفحات آنها به وب سایت شما پیوند داده شده اند و صفحات هدف – به شما امکان می دهد از تعداد صفحات وب که به آنها پیوند می دهند مطلع شوید.
همچنین میتوانید روی هر صفحه وب جداگانه کلیک کنید تا ببینید کدام صفحه و تعداد دفعاتی که پیوند دادهاند چگونه است.
صفحات لینک شده برتر خارجی
همچنین میتوانید به صفحات مرتبط خارجی خود نگاه کنید،
- به کنسول جستجو بروید
- property خود را انتخاب کنید
- به پیوندها > پیوندهای خارجی بروید
Links > External Links - به صفحات لینک شده برتر (Top Linked Pages) بروید
لینک های ورودی به شما نشان می دهند که کدام صفحات بیشترین تعداد بک لینک را دارند. به طور پیش فرض، صفحات هدف برتر بر اساس پیوندهای ورودی مرتب شده اند. اگر میخواهید بدانید کدام صفحات بیشترین پیوند را از وبسایتهای منحصربهفرد دارند، در عوض بر اساس پیوند سایتها مرتبسازی کنید.
مرتب سازی بر اساس پیوند سایت ها به شما بینش کمی بیشتر می دهد زیرا پیوندها از وب سایت های منحصر به فرد هستند. به طور مشابه، مانند قبل، با کلیک بر روی یک صفحه وب، سایت های برتر لینک دهنده به آن صفحه و تعداد بک لینک ها برای هر کدام را مشاهده خواهید کرد.
شما می توانید هر یک از این گزارش ها را با کلیک بر روی نماد دانلود ذخیره و دانلود کنید.
کنسول جستجوی گوگل در ارائه ایده به شما درباره اینکه چه کسی شما را پیوند می دهد عالی است، اما گزارش ها به ۱۰۰۰ صفحه برتر محدود می شوند. علاوه بر این، هیچ زمینه پیوندی وجود ندارد – شما هیچ راهی برای دانستن متن لنگر یک لینک و اینکه آیا دارای ویژگی هایی مانند “nofollow” است، ندارید. در نهایت، هیچ معیار کیفیتی برای سایت های لینک دهنده برتر وجود ندارد. توسط تاپ، گوگل به کیفیت وب سایت ها اشاره نمی کند بلکه آن را بر اساس تعداد دفعاتی که شما را لینک می کنند رتبه بندی می کند.
جستجوگر بک لینک رتبه بندی SE – SE Ranking’s Backlink Checker
پلتفرمهای سئو میتوانند بینش عمیقتر و منحصربهفردی در مورد پروفایلهای بک لینک دامنه نسبت به GSC به شما ارائه دهند. به عنوان مثال، ابزار تجزیه و تحلیل بک لینک رتبه بندی SE (با نشانی زیر) جزئیات پارامترهای مختلف بک لینک را ارائه می دهد، گزینه های گروه بندی و فیلتر کردن را ارائه می دهد و مهم ترین لینک ها را با انتقال آنها به Backlink Monitor دنبال می کند.
https://seranking.com/backlink-checker.html
برای تجزیه و تحلیل بک لینک ها در رتبه بندی SE،
- از منوی بالا به ابزار Backlink Checker بروید
- هر وب سایتی را که در آن به اطلاعاتی نیاز دارید وارد کنید (این وب سایت می تواند یک دامنه با یا بدون زیر دامنه و همچنین یک URL خاص باشد)
بخش نمای کلی جزئیات زیر را به شما نشان می دهد:
- تعداد دامنه های ارجاع منحصر به فرد
- تعداد بک لینک ها و توزیع آنها توسط صفحه لینک شده (صفحه اصلی و موارد دیگر)
- تعداد لنگرهای استفاده شده در بک لینک های یافت شده
- آمار بک لینک های nofollow و dofollow
- تعداد IP ها و زیرشبکه هایی که به یک وب سایت تجزیه و تحلیل شده پیوند دارند
- امتیازات Domain Trust و Page Trust وب سایت تجزیه و تحلیل شده (اینها معیارهای اعتباری هستند که توسط رتبه بندی SE ایجاد شده اند که تعداد و کیفیت بک لینک ها و دامنه های ارجاع دهنده را در نظر می گیرند)
در زیر این داده ها، می توانید نمودارهایی را بیابید که لیست لنگرهای برتر، توزیع ccTLD ها، و پویایی بک لینک های تازه به دست آمده و گم شده و دامنه های ارجاع را نشان می دهد.
اگر به جزئیات بیشتری نیاز دارید، بخش های مختلف ابزار آنها را در اختیار شما قرار می دهد. به عنوان مثال، بخش Backlinks به شما نشان می دهد
- یک لیست کامل از لینک ها
- تاریخی که اولین و آخرین بار دیده شدند
- صفحاتی که به آنها منتهی می شوند
- Domain Trust، Page Trust و رتبه Alexa منابع ارجاع دهنده
- متن لنگر
- نوع پیوند (خواه از متن باشد یا تصویر و اگر حاوی مقدار ویژگی nofollow باشد)
شما می توانید انتخاب کنید چه ستون هایی نمایش داده شوند، داده ها را بر اساس هر ستونی مرتب کنید، و بک لینک ها را با هر پارامتر موجود فیلتر کنید. این به شما کمک می کند تا به سرعت بخش های مختلف یک نمایه بک لینک را شناسایی کنید – به عنوان مثال، اگر جدول را بر اساس Domain Trust مرتب کنید و فیلتر dofollow را تنظیم کنید، مهمترین بک لینک های دامنه را خواهید دید.
به علاوه، تمام اطلاعات جمع آوری شده توسط Backlink Checker را می توان در قالب .csv یا xls. صادر کرد.
منبع: وبسایتهای Ahrefs.com، gainchanger.com، seranking.com و google.com
از خواندن، اشتراک گذاری و دنبال کردن مطالب ما سپاسگزاریم! 🙂