یک کاربرگ بودجه موثر میتواند به شما کمک کند هزینهها را پیگیری کنید، الگوهای هزینهای را شناسایی کنید که میتواند به شما در جلوگیری از هزینههای بیش از حد کمک کند و همچنین توانایی شما در پسانداز پول را در هر ماه افزایش دهد. در این مقاله، ما در مورد مواردی که باید در یک کاربرگ بودجه گنجانده شود بحث می کنیم و یک الگو و مثال برای کمک به شما در شروع کار ارائه می دهیم.
یک کاربرگ بودجه میتواند برای ردیابی درآمد و هزینههای شما، همراه با هر پساندازی که سپردهگذاری میکنید، بسیار مؤثر باشد. یک بودجه موثر همچنین می تواند به شما در نظارت بر مخارج و شناسایی الگوهای فعالیت های مالی خود کمک کند. همچنین میتوانید ببینید که در کجا ممکن است بیش از حد خرج کنید تا بتوانید بودجه خود را بهبود بخشید و راههایی برای پسانداز بیشتر در هر ماه بیابید.
در این مقاله از ایوسی، به این موضوع می پردازیم که چرا یک کاربرگ بودجه مهم است و چه چیزی باید در آن گنجانده شود، با یک الگو و مثال برای بینش بیشتر.
کاربرگ بودجه چیست؟
برگه بودجه ابزاری موثر برای فهرست کردن، ردیابی و ارزیابی تمام منابع درآمد، هزینه ها و پس انداز شما است. میتوانید با استفاده از نرمافزار اصلی صفحهگسترده، برگههای بودجه ایجاد کنید، یا میتوانید درآمد، پسانداز و هزینههای خود را به صورت دستی در دفترچه یادداشت یا مجله حسابداری پیگیری کنید. هنگامی که برگه بودجه خود را در یک صفحه گسترده ایجاد می کنید، می توانید ردیف ها و ستون هایی را اضافه یا حذف کنید تا وضعیت مالی منحصر به فرد شما را منعکس کند.
چرا برگه بودجه مهم است؟
کاربرگ بودجه یک صفحه گسترده یا نمودار ساده است که در آن می توانید درآمد، هزینه و پس انداز خود را ثبت کنید. استفاده از یک کاربرگ برای پیگیری امور مالی شما چندین مزیت دارد:
-
درآمد و هزینه ها را در یک مکان مناسب پیگیری می کند. این بدان معناست که می توانید به سرعت ارزیابی کنید که آیا بودجه شما متعادل است یا نیاز به کاهش هزینه ها یا افزایش درآمد دارید.
-
این به شما کمک می کند تا در حد توان خود خرج کنید. وقتی هر بخش از کاربرگ را جمع آوری می کنید، می توانید بفهمید که آیا درآمد پیش بینی شده شما برای پرداخت هزینه ها و پس انداز برنامه ریزی شده شما کافی است یا خیر.
-
این هزینه ها، پس انداز و درآمد برنامه ریزی شده شما را به عنوان اعداد واقعی برای هر دسته محاسبه می کند. با استفاده از یک کاربرگ، می توانید به راحتی اختلافات را تشخیص دهید و مناطقی را که باید در مسیر قرار بگیرید شناسایی کنید.
-
درآمد قابل تصرف را در پایان هر دوره محاسبه می کند. با این محاسبه ساده، می توانید تعیین کنید که آیا پول اضافی برای پس انداز دارید یا نیاز به کاهش هزینه ها دارید.
-
الگوهای هزینه را نشان می دهد. از آنجایی که کاربرگ معمولی بودجه به دستههایی تقسیم میشود، میتواند به شما کمک کند تا متوجه شوید که اکثر هزینههای شما کجا انجام میشود و آیا درآمد بیش از حد شما به دستههایی میرود که ضروری نیستند.
مطالب مرتبط: چرا بودجه بندی مهم است؟
چه مواردی را باید در یک کاربرگ بودجه قرار دهید؟
برای ایجاد یک کاربرگ بودجه سفارشی، به سوابق درآمد، هزینه ها و پس انداز خود نیاز دارید. برای اطمینان از صحیح و به روز بودن اعدادی که درج می کنید، از فیش حقوقی، صورت حساب بانکی، صورتحساب کارت اعتباری، رسید و سایر اسناد استفاده کنید. در حالی که کاربرگ بودجه شما منحصر به موقعیت شما است، بخش های زیر را در نظر بگیرید که هنگام ردیابی امور مالی خود شامل شوند:
-
درآمد: شامل تمام پول های دریافتی، مانند چک حقوق، پرداخت های پیمانکار، و انعام، و همچنین سایر منابع درآمد مانند حمایت از فرزند یا سرمایه گذاری می شود.
-
مسکن و آب و برق: پرداخت رهن یا اجاره، مالیات بر دارایی، بیمه خانه و نگهداری یا تعمیرات. شامل گاز طبیعی، برق، آب، فاضلاب و سایر خدمات آب و برق و همچنین قبوض تلفن، کابل و اینترنت است.
-
حمل و نقل: پرداخت های خودرو، بیمه و نگهداری و همچنین هزینه های مکرر مانند پارکینگ، گاز و عوارض. حمل و نقل عمومی و تاکسی یا سواری مشترک را نیز در نظر بگیرید.
-
غذا: مواد غذایی، شب بیرون رفتن در رستوران ها و سفارشات تحویل و تحویل.
-
مراقبت های بهداشتی: بیمه درمانی و هزینه های مربوطه، مانند پرداخت های مشترک، و همچنین داروهای نسخه ای و بدون نسخه.
-
مراقبت شخصی: لوازم آرایش، لباس، کفش و سفر به آرایشگاه.
-
خانواده: مراقبت از کودک و نگهداری از کودک، پرداختهای حمایتی کودک و شهریه یا هزینه مدرسه. شامل لوازم مدرسه، هزینه های خشکشویی و سایر هزینه های مربوط به خانواده باشد.
-
امور مالی: پرداخت ها و هزینه های کارت اعتباری، پرداخت وام دانشجویی و سایر هزینه ها یا هزینه های پیش پرداخت.
-
متفرقه: سرگرمیهایی مانند فیلمها و کنسرتها و همچنین کمکهای مالی به امور خیریه و تعطیلات یا جاذبههای دیگر.
-
پس انداز: پس انداز دانشگاه و بازنشستگی و همچنین کمک به صندوق اضطراری شما.
-
درآمد: تمام پول های دریافتی را در بخش درآمد برگه بودجه خود لحاظ کنید. شما ممکن است شامل چک حقوق، هرگونه پرداخت پیمانکار، راهنمایی و منابع درآمد اضافی، مانند حمایت از فرزند یا بازگشت سرمایه باشد.
-
مسکن و خدمات آب و برق: مسکن و خدمات شما شامل پرداخت رهن یا اجاره، مالیات بر دارایی، بیمه خانه و نگهداری یا تعمیرات است. هزینه های آب و برق خود را فهرست کنید، مانند گاز طبیعی، برق، آب، فاضلاب و سایر خدمات مانند قبض تلفن، کابل و اینترنت.
-
حمل و نقل: حمل و نقل شامل هرگونه پرداخت وام وسیله نقلیه، بیمه و نگهداری، همراه با هر گونه هزینه های مکرر مانند هزینه پارکینگ، گاز و عوارض می باشد. حمل و نقل عمومی، مانند اتوبوس، تاکسی یا سواری مشترک را نیز در نظر بگیرید.
-
غذا: غذا میتواند شامل مواد غذایی، شبهای بیرون رفتن در رستورانها و سفارشهای تحویل و تحویل باشد.
-
مراقبت های بهداشتی: مراقبت های بهداشتی شامل بیمه پزشکی و هزینه های مربوط به آن، مانند پرداخت های مشترک، نسخه ها و داروهای بدون نسخه است.
-
مراقبت شخصی: همچنین می توانید برای موارد مراقبت شخصی، از جمله لباس، عضویت در باشگاه و سایر فعالیت های مراقبت شخصی که ممکن است به بودجه خود اضافه کنید، بودجه اختصاص دهید.
-
خانواده: همچنین میتوانید هزینههای خانواده، مانند مراقبت از کودک و نگهداری از کودک، پرداختهای حمایتی کودک و شهریه یا هزینههای مدرسه را نیز پیگیری کنید. شما همچنین می توانید لوازم مدرسه، هزینه های خشکشویی یا سایر هزینه های مربوط به خانواده را در نظر بگیرید.
-
امور مالی: می توانید اطلاعات مالی دیگری در مورد هر گونه بدهی که دارید، از جمله پرداخت ها و هزینه های کارت اعتباری، پرداخت های وام دانشجویی و هزینه های از پیش پرداخت شده را وارد کنید.
-
متفرقه: اقلام متفرقه می تواند شامل هزینه هایی باشد که برای سرگرمی، کمک های مالی به اهداف خیریه، تعطیلات یا سایر فعالیت هایی که برای سرگرمی انجام می دهید.
-
پس انداز: پس انداز شما می تواند شامل سپرده هایی باشد که به یک حساب پس انداز می کنید، آنچه برای دانشگاه پس انداز می کنید، پس انداز بازنشستگی و کمک به صندوق اضطراری.
نحوه ایجاد یک کاربرگ بودجه
برای ایجاد بودجه و پیگیری درآمد، هزینه ها و پس انداز از مراحل زیر استفاده کنید:
۱. کاربرگ را ایجاد کنید
چه از یک نوت بوک یا برنامه نرم افزاری برای کاربرگ خود استفاده می کنید، بودجه خود را به گونه ای ایجاد کنید که برای هر موردی که می خواهید در آن قرار دهید چندین ردیف داشته باشید. سپس، سه ستون با ستون اول برای فهرست اقلام خود، یک ستون برای اعداد بودجه بندی شده و ستون دیگر برای مبالغ واقعی که خرج می کنید و پس انداز می کنید، ایجاد کنید. تعداد ردیف هایی که در کاربرگ خود قرار می دهید می تواند به مواردی که برای پیگیری انتخاب می کنید بستگی داشته باشد.
۲. معیارهایی را که می خواهید پیگیری کنید فهرست کنید
در ستون اول کاربرگ خود، مواردی را که دنبال میکنید فهرست کنید. با شروع با «درآمد»، بخشهایی را برای هزینهها، پساندازها و هزینههای متفرقهای که میخواهید شامل شود ایجاد کنید. اگر کاربرگ خود را در یک برنامه صفحه گسترده ایجاد میکنید، برای جدا کردن آیتمهای خاص در بودجه خود، یک ظاهر برجسته یا حتی رنگها را در نظر بگیرید.
۳. شامل برآوردهای بودجه شده
در ستون دوم مبالغ تخمینی خود، مبلغی را که انتظار دارید برای هر دسته در بودجه خود خرج کنید یا پس انداز کنید، فهرست کنید. به عنوان مثال، اگر پیشبینی میکنید ۲.۵۰.۰۰۰ تومان برای وام ماهیانه خودرو خود خرج کنید، از جمله این رقم در زیر ستون دوم به شما میگوید چقدر باید پیشبینی کنید. توجه به این نکته مهم است که برخی از مبالغ تخمینی شما با فهرست کردن مقادیر واقعی ممکن است متفاوت باشد.
۴. اعداد واقعی خود را ردیابی کنید
همانطور که هر هفته هزینه می کنید و پس انداز می کنید، مبالغ واقعی را در ستون سوم برگه بودجه خود دنبال کنید. برخی از این مقادیر ممکن است با آنچه در ستون دو پیشبینی کردهاید متفاوت باشند، اما هزینههایی که تعدیل نمیشوند معمولاً بین مقادیر برآورد شده و واقعی مانند درآمد، اجاره یا پرداختهای بیمه ثابت میمانند. برعکس، هزینه هایی مانند مواد غذایی، بنزین و سرگرمی می توانند در نوسان باشند.
۵. بودجه خود را به طور منظم به روز کنید
همانطور که درآمد، پس انداز و هزینه های خود را ثبت می کنید، مطمئن شوید که بودجه خود را به روز نگه دارید. یکی از راههای موثر برای اطمینان از بهروزرسانی منظم بودجه، این است که هر هفته زمانی را برای ارزیابی و تنظیم بر اساس مبالغ واقعی که خرج میکنید و پسانداز میکنید اختصاص دهید. سپس، اگر هزینه غیرمنتظره ای دارید، می توانید بودجه خود را به روز کنید تا وضعیت فعلی شما را منعکس کند.
مطالب مرتبط: نحوه شروع یک بودجه در ۷ مرحله
الگوی کاربرگ بودجه
الگوی قابل استفاده مجدد زیر را با درآمد، هزینه و پس انداز خود پر کنید. در صورت لزوم می توانید ردیف های اضافی اضافه کنید.
بودجه بندی شده است | واقعی | |
---|---|---|
درآمد | ||
پرداخت منظم | ||
مخارج | ||
اجاره دادن | ||
خدمات رفاهی | ||
وام خودرو | ||
بیمه | ||
پس انداز | ||
حساب پس انداز | ||
متفرقه | ||
گاز | ||
مواد غذایی | ||
جمع کل | ||
درآمد کلی | ||
کل پس انداز | ||
مجموع هزینه ها | ||
کل درآمد قابل تصرف |
مرتبط: انواع الگوهای بودجه بندی برای موفقیت مالی
نمونه برگه بودجه
هنگامی که کاربرگ بودجه خود را پر می کنید از مثال زیر به عنوان راهنما استفاده کنید. مثال به هزینه های ماهانه اشاره دارد، اما کاربرگ شما می تواند برای بودجه بندی ماهانه، هفتگی یا حتی سالانه باشد.
بودجه بندی شده است | واقعی | |
---|---|---|
درآمد | ||
پرداخت منظم | ۵.۰۰۰.۰۰۰ تومان | ۵.۰۰۰.۰۰۰ تومان |
مخارج | ||
اجاره دادن | ۱.۸۰۰.۰۰۰ تومان | ۱.۸۰۰.۰۰۰ تومان |
خدمات رفاهی | ۵۵۰.۰۰۰ تومان | ۵۳۵.۰۰۰ تومان |
وام خودرو | ۲۰۰.۰۰۰ تومان | ۲۰۰.۰۰۰ تومان |
بیمه | ۱۰۰.۰۰۰ تومان | ۱۰۰.۰۰۰ تومان |
پس انداز | ||
حساب پس انداز | ۱۵۰.۰۰۰ تومان | ۱۷۵.۰۰۰ تومان |
متفرقه | ||
آب/برق/گاز | ۵۰.۰۰۰ تومان | ۶۵.۰۰۰ تومان |
مواد غذایی | ۱۰۰.۰۰۰ تومان | ۱۱۰.۰۰۰ تومان |
جمع کل | ||
درآمد کلی | ۵.۰۰۰.۰۰۰ تومان | ۵.۰۰۰.۰۰۰ تومان |
کل پس انداز | ۱۵۰.۰۰۰ تومان | ۱۷۵.۰۰۰ تومان |
مجموع هزینه ها | ۲.۸۰۰.۰۰۰ تومان | ۲.۸۱۰.۰۰۰ تومان |
کل درآمد قابل تصرف | ۲.۰۵۰.۰۰۰ تومان | ۲.۰۱۵.۰۰۰ تومان |