اصطلاح “آجر و ملات” یا “آجر و ساروج” به یک تجارت سنتی در کنار خیابان اشاره دارد که محصولات و خدمات را به صورت رو در رو به مشتریان خود در دفتر یا فروشگاهی که کسب و کار مالک یا اجاره می کند ارائه می دهد. خواربار فروشی محلی نمونه ای از شرکت های آجر و ملات است.

رقابت با کسب‌وکارهای مبتنی بر وب مانند Amazon.com Inc. ( AMZN ) برای کسب‌وکارهای آجر و ملات دشوار است، زیرا کسب های آنلاین معمولاً هزینه‌های عملیاتی کمتر و انعطاف‌پذیری بیشتری دارند.

موارد کلیدی

  • آجر و ملات به یک تجارت سنتی اطلاق می شود که دارای یک فروشگاه فیزیکی یا فروشگاه هایی است که مشتریان به صورت حضوری در آن جستجو و خرید می کنند.
  • این نوع فروشگاه‌های سنتی در اقتصاد دیجیتالی که در آن خرده‌فروشان مبتنی بر وب مانند eBay یا Amazon از هزینه‌های عملیاتی کمتر و انعطاف‌پذیری بیشتر برای مشتریان بهره می‌برند، کار سخت‌تری را پشت سر گذاشته‌اند.
  • بسیاری از شرکت‌های آجر و ملات به‌طور سنتی، کسب‌وکارهای مبتنی بر وب را به طور همزمان ایجاد کرده‌اند تا بتوانند با شرکت‌های فقط آنلاین رقابت کنند.
  • به طور مشابه، مدل قدیمی و مهم آجر و ملات بر برخی از شرکت‌هایی که قبلاً فقط تحت وب بودند، که مکان‌های فیزیکی را برای درک مزایای خرده‌فروشی سنتی باز کرده‌اند، تأثیر گذاشته است.

درک آجر و ملات

بسیاری از مصرف کنندگان هنوز ترجیح می دهند در یک فروشگاه فیزیکی خرید و مرور کنند . در فروشگاه های آجر و ملات، مصرف کنندگان می توانند با کارمندان صحبت کنند و در مورد محصولات یا خدمات سوال بپرسند. فروشگاه‌های آجر و ملات این توانایی را دارند که خرید تجربه‌ای را ارائه دهند که به موجب آن مصرف‌کنندگان می‌توانند محصولی مانند یک بازی ویدیویی یا لپ‌تاپ را در Best Buy تست کنند یا در حین خرید در فروشگاه، در کافه نوردستروم ناهار بخورند. کسب و کارهای آجر و ملات همچنین هنگام خرید، رضایت فوری را برای مصرف کنندگان فراهم می کند.

برخی از مشتریان نسبت به استفاده از کارت های اعتباری یا سایر اشکال پرداخت آنلاین محتاط هستند. این مشتریان اغلب مشروعیت را با یک تجارت آجر و ملات مرتبط می دانند، زیرا حضور فیزیکی می تواند درک اعتماد را تقویت کند. با این حال، ممکن است برای شرکت‌هایی که فروشگاه‌های آجر و ملات را اداره می‌کنند، معایبی از جمله هزینه‌های مربوط به اجاره ساختمان، کارکنان برای انجام معاملات، و هزینه‌های آب و برق مانند برق، گرما و آب وجود داشته باشد.

فروش فروشگاه آجر و ملات

بر اساس هر فروشگاه، خرده‌فروش‌هایی که به صورت عمومی معامله می‌شوند، معمولاً در گزارش‌های سود سه‌ماهه و سالانه خود که توسط SEC تنظیم می‌شود، فروش در همان فروشگاه یا فروش فروشگاه‌های مشابه را گزارش می‌کنند. این معیارهای مالی یک مقایسه عملکرد برای فروشگاه های تاسیس شده یک زنجیره خرده فروشی در یک دوره زمانی مشخص ارائه می دهد. کسب‌وکارهای آجر و ملات که شامل رستوران‌ها، خواربارفروشی‌ها و فروشگاه‌های کالای عمومی می‌شود، از این ارقام برای ارزیابی عملکرد مالی خود استفاده می‌کنند تا تصمیم‌گیری شرکت در مورد فروشگاه‌هایشان را راهنمایی کند.

در سطح اقتصاد کلان، اداره سرشماری ایالات متحده ارقام خرده فروشی را به صورت ماهانه و ارقام خرده فروشی تجارت الکترونیک را به صورت سه ماهه منتشر می کند.

خرده فروشی غیر فروشگاهی، مانند فروش مستقیم (door-to-door) و تجارت الکترونیک، فروش بیش از ۸۸۸.۵ میلیارد دلار را برای سال ۲۰۲۰ ثبت کرده است.¹

بسیاری از فروشگاه های آجر و ملات رقابت با فروشگاه های مبتنی بر وب مانند Amazon.com را دشوار دانسته اند. با این حال، شرکت هایی مانند Costco با ارائه خدمات به اعضای خود مانند پیکاپ آنلاین پیشرفت می کنند.

نمونه فروشگاه موفق آجر و ملات

با همه مطبوعات منفی اطراف فروشگاه های آجر و ملات همراه با محبوبیت آمازون، ممکن است فکر کنیم که مدل کسب و کار آجر و ملات مرده است. با این حال، Costco در حال کاهش روند است.

Costco Wholesale Corporation (COST) یک خرده فروش عضویت است که هزینه سالانه بین ۶۰ تا ۱۲۰ دلار را برای هر مشتری دریافت می کند. مصرف کنندگان برای عضویت در هزینه ها و مزایای خدماتی صرفه جویی می کنند. از سال ۲۰۲۱، Costco بیش از ۱۱۱ میلیون عضو و نرخ تمدید ۹۱٪ در ایالات متحده و کانادا داشت.²

Costco در نظرسنجی که توسط Verint Systems، Inc انجام شد، آمازون را به عنوان برترین خرده فروش اینترنتی شکست داد.³

Costco 10000 محصول را در وب‌سایت خود به فروش می‌رساند و به مصرف‌کنندگان این امکان را می‌دهد که کالاها را آنلاین بخرند و آن‌ها را از فروشگاه خریداری کنند، که به اعضای خود یک جایگزین قانع‌کننده برای آمازون ارائه می‌کند.

انواع فروشگاه های آجر و ساروج

چندین زمینه وجود دارد که فروشگاه‌های آجر و ملات هنوز یک مدل تجاری انعطاف‌پذیر ارائه می‌دهند. اینها معمولاً موقعیت‌هایی هستند که تجربه خرید حضوری، راحتی بیشتری را نسبت به خرید آنلاین فراهم می‌کند. مثلا:

  • فروشگاه های رفاه : فروشگاه های رفاه سهم بزرگی از مکان های تجاری خرده فروشی را به خود اختصاص می دهند. از آنجا که بیشتر درآمد آنها از خریدهای فوری است، بعید است فروشگاه های آنلاین جایگاه خود را پر کنند.
  • مواد غذایی: فروشگاه های مواد غذایی به مشتریان این امکان را می دهند که شخصاً محصولات خود را بررسی کنند و بلافاصله آنها را به خانه ببرند، منطقه دیگری که فروشگاه های آنلاین در نقطه ضعف رقابتی قرار دارند.
  • فروشگاه های تخصصی: این ها فروشگاه هایی هستند که نیاز مشتری خاص را برآورده می کنند، مانند فروشگاه های سخت افزار یا کتاب فروشی. با این حال، آنها با رقابت فروشندگان آنلاین روبرو هستند.
  • فروشگاه های بزرگ: فروشگاه های بزرگ با انواع محصولات مختلف در بخش های مختلف. اینها بیشتر مستعد از دست دادن پول ناشی از فروش آنلاین هستند.

مزایا و معایب فروشگاه های آجر و ساروج

فروشگاه های آجر و ملات مزیت تجربه خرید حضوری را ارائه می دهند، که ممکن است زمانی مهم باشد که محصول باید توسط خریدار بررسی شود. آنها همچنین زمانی راحت تر هستند که محصول را نمی توان به راحتی آنلاین تحویل داد، مانند کوتاه کردن مو.

برخی از انواع کسب و کار برای انواع آجر و ملات مناسب ترند، مانند سالن های مو، دامپزشکان، پمپ بنزین ها، تعمیرگاه های خودرو، رستوران ها و شرکت های حسابداری. بسیار مهم است که استراتژی های بازاریابی برای مشاغل آجر و ملات مزایای مصرف کننده را هنگام خرید در یک فروشگاه فیزیکی برجسته کند.

از سوی دیگر، فروشگاه‌های آجر و ملات معمولاً از هزینه‌های سربار بالاتری نسبت به فروشگاه‌های آنلاین متحمل می‌شوند و می‌توانند مشتریان کمتری را جذب کنند. فضای اجاره‌ای تجاری گران‌تر از فضای انبار است، به‌ویژه اگر فروشگاه به ترافیک پیاده یا مرکز شهر متکی باشد. علاوه بر این، آنها باید کارکنان کافی برای باز نگه داشتن فروشگاه و همچنین پرداخت هزینه نظافت، بیمه و نگهداری دفتر استخدام کنند.

مزایا و معایب فروشگاه های آجر و ملات

طرفداران

  • تجربه شخصی تری را ارائه می دهد.
  • برای کالاهایی که باید مؤثر باشند یا به راحتی ارسال نمی شوند مؤثرتر است.
  • برای برخی از خدمات موثرتر است.

منفی

  • هزینه های بالاتر برای اجاره.
  • هزینه های پرسنل بالاتر.
  • ارائه خدمات به مشتریان در خارج از یک منطقه جغرافیایی خاص مشکل است.

اقتباس برای فروشگاه های آجر و ملات

ظهور تجارت الکترونیک (تجارت الکترونیک) و کسب و کارهای آنلاین بسیاری را به فکر کردن آینده کسب و کار آجر و ملات وادار کرده است. به طور فزاینده ای برای کسب و کارهای آجر و ملات رایج است که در تلاش برای بهره مندی از مزایای هر مدل کسب و کار خاص، حضور آنلاین نیز داشته باشند.

برای مثال، برخی از خواربارفروشی‌های آجری، مانند Safeway، به مشتریان اجازه می‌دهند تا مواد غذایی را به صورت آنلاین خریداری کنند و ظرف چند ساعت آنها را درب منزل تحویل دهند. شیوع روزافزون این مدل‌های تجاری ترکیبی باعث ایجاد اصطلاحاتی مانند «کلیک و ملات» و «آجر و کلیک» شده است.

علیرغم رشد نسبتاً پایدار در چشم‌انداز وسیع‌تر آجر و ملات، بسیاری از خرده‌فروشان سنتی در حال بستن فروشگاه‌های خود در سراسر کشور از جمله Gymboree، The Limited، Radio Shack و Gamestop هستند. در همین حال فروشگاه های دیگری مانند Sears و Payless ShoeSource اعلام ورشکستگی کرده اند.

با این حال، اهمیت مدل آجر و ملات توسط چندین شرکت بزرگ تجارت الکترونیک آنلاین که مکان‌های فیزیکی را برای درک مزایای خرده‌فروشی سنتی باز کرده‌اند، مورد تایید قرار گرفته است. برای مثال، شرکت Amazon.com برای کمک به بازاریابی محصولات خود و تقویت روابط با مشتریان، فروشگاه‌های آجر و ملات باز کرده است. علاوه بر افتتاح یک فروشگاه مواد غذایی بدون صندوقدار در سیاتل و ده ها کتابفروشی در سراسر کشور، آمازون همچنین خواربارفروشی Whole Foods را در سال ۲۰۱۷ به قیمت ۱۳.۷ میلیارد دلار خریداری کرد – اقدامی که به گفته بسیاری از تحلیلگران، تمایل فوری آمازون برای تقویت حضور فیزیکی خرده فروشی خود را برجسته کرد.

نرخ برگشت برای فروشگاه های آجر و ملات چقدر است؟

میانگین نرخ بازگشت فروشگاه‌های آجر و ملات ۸.۹ درصد است، در حالی که این نرخ برای فروشگاه‌های آنلاین حدود ۳۰ درصد است. این ممکن است به این دلیل باشد که بررسی کالاهای آنلاین قبل از خرید دشوارتر است یا به این دلیل

چند فروشگاه آجر و ملات در ایالات متحده وجود دارد؟

بیش از یک میلیون فروشگاه خرده فروشی در ایالات متحده وجود دارد. در سال ۲۰۲۰، تعداد دقیق ۱،۰۴۵،۴۲۲ بود.

بانکداری آجر و ملات چیست؟

بانکداری آجر و ملات به سپرده گذاری و قرض گرفتن پول از طریق اپلیکیشن ها یا وب سایت های بانکداری آنلاین در مقایسه با مراجعه حضوری به شعبه اشاره دارد. بسیاری از بانک های خرده فروشی اکنون برخی از شعب خود را حذف می کنند تا خدمات بیشتری را از طریق پست، تلفن یا وب ارائه دهند.

سخن نهایی

آجر و ملات یک اصطلاح عامیانه است که به فروشگاه‌ها و دفاتر خرده‌فروشی اطلاق می‌شود که مشتریان می‌توانند شخصاً از آن‌ها بازدید کنند، در مقایسه با فروشگاه‌های آنلاین بدون ویترین مشتری. اگرچه این فروشگاه‌ها تجربه خرید شخصی‌تری را ارائه می‌کنند، این فروشگاه‌ها اغلب توسط فروشگاه‌های آنلاین با هزینه‌های سربار بسیار کمتر کاهش می‌یابند. با این حال، برخی از مشاغل مانند آرایشگاه ها و فروشگاه های مواد غذایی هنوز هم به صورت شخصی انجام می شوند.