دارایی ها و بدهی ها دو معیار مهم تجاری هستند که بر سلامت مالی یک شرکت تأثیر می گذارند. در این مقاله از ایوسی، توضیح میدهیم که داراییها و بدهیها چیست، تفاوت آنها چگونه است و مثالهایی از هر کدام ارائه میکنیم.
دارایی ها چیست؟
دارایی به چیزی اطلاق می شود که کسب و کار شما دارای ارزش افزوده برای شرکت است. هرچه کسب و کار شما دارایی بیشتری داشته باشد، ارزش شرکت شما بیشتر است. برای صاحبان شرکت ها، اگر می خواهید کسب و کارتان رشد کند، جمع آوری و نظارت بر دارایی های خود بسیار مهم است.
انواع اصلی دارایی ها کدامند؟
دو نوع اصلی از دارایی ها وجود دارد که به شرح زیر است:
۱. دارایی های جاری با ارزش فوری
نمونه هایی از دارایی های جاری با ارزش فوری عبارتند از:
-
پول نقد
-
فهرست
-
حساب های دریافتنی
۲. دارایی های غیرجاری یا ثابتی که ارزش فوری ندارند
نمونه هایی از دارایی های غیرجاری دارایی های ثابت که ارزش فوری ندارند عبارتند از:
-
مشاور املاک
-
تجهیزات
-
وسایل نقلیه
علاوه بر این، این دارایی ها بین دارایی های مشهود و نامشهود تقسیم می شوند. دارایی های مشهود چیزهایی هستند که فیزیکی هستند، مانند تجهیزات و وسایل نقلیه. و دارایی های نامشهود به چیزهایی اطلاق می شود که دارای ارزش هستند اما فیزیکی نیستند، مانند قراردادهای قانونی که به شما حق فروش محصول یا خدمات خود را می دهد.
نمونه دارایی چیست؟
به عنوان مثال، پرستیژ محصولات یک کامیون را خریداری می کند تا بتواند مستقیماً کالاهای خود را به جای برون سپاری به خدمات دیگری حمل کند. این کامیون حداقل برای ده سال ارزش خود را حفظ می کند و محصولات پرستیژ را با ارزش ده سال ارائه می دهد. این یک دارایی است که به طور مستقیم به شرکت کمک می کند.
دارایی ها چگونه ردیابی می شوند؟
در پایان هر سال، زمانی که یک شرکت گزارش سالانه خود را ارائه میکند، تمام داراییهایی را که در حال حاضر در اختیار کسب و کار است فهرست میکند. آنها بر اساس بهای تمام شده تاریخی فهرست شده و در ترازنامه جمع می شوند. دانستن ارزش دارایی های شما برای تعیین ارزش کسب و کار و تکمیل مالیات ضروری است.
مطالب مرتبط: ارزش افزایش واژگان کسب و کار شما
بدهی ها چیست؟
بدهی تجاری نشان دهنده چیزی است که کسب و کار شما مدیون آن است. به عنوان مثال، اگر وام تجاری برای خرید تجهیزات جدید بگیرید، این وام به عنوان یک بدهی در نظر گرفته می شود. از آنجایی که بدهی ها از ارزش یک تجارت کم می شود، مالکان باید به دنبال محدود کردن بدهی ها تا حد امکان باشند.
مصداق بدهی چیست؟
به عنوان مثال، xyz در حال حاضر برای عرضه محصول جدید در حال تولید است. اما در حین تولید با مشکلاتی مواجه می شوند و تولید کند می شود. آنها پول کافی برای ادامه تولید ندارند، بنابراین به دنبال گرفتن وام هستند. آنها میدانند که به محض عرضهی محصول در بازار، به اندازهای از فروش سود میبرند تا وام را بازپرداخت کنند، بنابراین بدهی را حذف میکنند.
دو نوع عمده بدهی چیست؟
همانند دارایی ها، دو نوع بدهی عمده وجود دارد:
۱. بدهی های جاری که ظرف یک سال پرداخت می شود
نمونه هایی از بدهی های جاری عبارتند از:
-
دستمزد کارمندان
-
پرداخت های فروشنده
بدهی های بلندمدت که در مدت طولانی تری پرداخت می شود
نمونه هایی از بدهی های بلند مدت عبارتند از:
-
وام های بلند مدت
-
مزایای کارمندان
بدهی ها چه تفاوتی با هزینه ها دارند؟
در حالی که ممکن است شبیه به نظر برسند، بدهی ها و هزینه ها دو چیز متفاوت هستند. بدهی ها به بدهی های شرکت شما اشاره دارد و هزینه ها نشان دهنده پرداخت های مداومی است که شرکت شما باید انجام دهد. به عنوان مثال، وام یک بدهی است، اما قبض آب و برق یک هزینه است.
مرتبط: ۶ نوع مشاغل مالی (به علاوه مشخصات شغلی و حقوق)
تفاوت بین دارایی ها و بدهی ها چیست؟
تفاوت اصلی بین دارایی ها و بدهی ها این است که دارایی ها به کسب و کار شما ارزش می افزایند در حالی که بدهی ها از آن کم می کنند. هنگام تعیین ارزش کسب و کار و ثبات مالی آن، هر یک از دارایی های خود را جمع کرده و بدهی های خود را کم می کنید. بنابراین، کسب و کارها باید هر زمان که می توانند به دنبال کسب دارایی باشند و در صورت امکان، بدهی ها را کاهش دهند تا سودآوری افزایش یابد.
هنگامی که یک کسب و کار را اداره می کنید، دارایی ها و بدهی های شما دائما در حال تغییر هستند. مهم است که تفاوت بین این دو را بدانید تا بتوانید آنها را زیر نظر داشته باشید و مطمئن شوید که بدهی ها و دارایی های شما در تعادل سودآور باقی می مانند.
نمونه ای از دارایی ها و بدهی ها چیست؟
یک راه خوب برای درک تفاوت بین دارایی ها و بدهی ها با یک سناریوی ساده است. یک تامین کننده گوشت هر هفته محصولات گوشتی را به یک رستوران تحویل می دهد. به جای درخواست پرداخت هنگام تحویل، قیمت گوشت را از رستوران فاکتور می کند. اکنون رستوران به تامین کننده گوشت بدهکار است که یک تعهد است. تامین کننده گوشت به آنها پول بدهکار است که یک دارایی است.
مرتبط: ۶ مهارت اساسی حسابداری
مطالعه موردی دارایی ها در مقابل بدهی ها
برای اهداف این مقاله، موارد زیر یک سناریوی تخیلی است که نشان میدهد چگونه داراییها و بدهیها میتوانند بر یک کسبوکار تأثیر بگذارند:
جان تصمیم می گیرد که می خواهد نانوایی خود را باز کند. او بودجه لازم را ندارد، بنابراین برای کمک به پرداخت هزینه های اولیه، یک وام کسب و کار کوچک می گیرد. او ویترینی پیدا میکند که میتواند اجاره کند، تجهیزات آشپزخانه میخرد، یک کامیون برای تحویل کالا میخرد و چند کارمند را استخدام میکند. در حال حاضر، بدهی های جاری او شامل وام مشاغل کوچک و پرداخت های اجاره آینده است. دارایی های او شامل تجهیزات آشپزخانه به همراه کامیون است.
همانطور که تجارت رشد می کند، جان شروع به پرداخت بخشی از آن وام کسب و کار کوچک می کند و مسئولیت خود را کاهش می دهد. او همچنین می تواند مقداری از سود خود را بگیرد و در اوراق قرضه و سهام سرمایه گذاری کند. این سرمایه گذاری ها به مرور زمان سود پرداخت می کند و دارایی های او را افزایش می دهد. کسب و کار به رشد خود ادامه می دهد و در نتیجه نیاز به کارمندان تمام وقت بیشتر است. جان اکنون باید برای این کارمندان مزایایی فراهم کند و تعهدات خود را افزایش دهد.
متأسفانه جان با گذشت چند سال از کسب و کار خود، با شرایط مالی سختی روبرو می شود. نانوایی مثل گذشته کار نمی کند. برای جبران، جان برخی از سرمایه گذاری های خود را پس می گیرد و تجهیزات اضافی را که دیگر به آن نیاز ندارد می فروشد. در حالی که این امر دارایی های او را کاهش می دهد، می تواند وضعیت مالی او را تا زمانی که کسب و کار دوباره شروع به رشد کند، ایمن نگه دارد. او از پولی که از سرمایهگذاریهایش برداشت میکند برای شروع یک استراتژی بازاریابی جدید استفاده میکند که منجر به بازگشت مشتریان بیشتری به نانوایی او میشود.