نماد سایت ایوسی

رهبری تطبیقی ​​چیست؟ (تعریف و اصول)

تاجر ایزومتریک در صدر رهبری جهان

تاجر ایزومتریک در صدر رهبری جهان

کسب‌وکارها از سبک‌های مختلف رهبری مؤثر بهره می‌برند که بسته به صنعت، اهداف و اندازه سازمان می‌تواند متفاوت باشد. رهبری تطبیقی ​​یک سبک رهبری است که از نظر آماری اثربخشی آن در بسیاری از صنایع و شرکت ها ثابت شده است.

در این مقاله از ایوسی، رهبری تطبیقی ​​را به همراه ویژگی‌ها، اصول و چالش‌های بالقوه رهبری تطبیقی ​​مورد بحث قرار می‌دهیم.

مرتبط: راهنمای نهایی شما برای ویژگی های برتر رهبری | ۲۰ ویژگی یک رهبر بزرگ (با نکات)

رهبری تطبیقی ​​چیست؟

رهبری تطبیقی ​​سبکی از رهبری است که برای رسیدگی به مشکلات یا چالش های پیچیده و بلندمدت طراحی شده است. رهبری تطبیقی ​​به دنبال حل مشکلات سازمانی مکرر از طریق یک تغییر سیستماتیک است و بر این ایده استوار است که مشکلات دشوار به بهترین وجه با نظرات کل سازمان حل می شوند.

بر خلاف رهبری سنتی که بر حل مسئله از چند مدیر سطح بالا متکی است، رهبری تطبیقی ​​خلاقیت کل یک سازمان را برای رسیدگی به چالش ها به کار می گیرد. این می تواند در بسیاری از صنایع مختلف و در سازمان ها در هر اندازه استفاده شود.

رهبری فنی در مقابل رهبری تطبیقی

رهبری تطبیقی ​​تشخیص می دهد که دو دسته از مشکلات وجود دارد – مشکلات فنی و مشکلات تطبیقی. مشکلات فنی اغلب راه حل روشنی دارند و می توانند توسط چند متخصص حل شوند. مشکلات تطبیقی ​​معمولا مبهم و پیچیده هستند. این مشکلات نیاز به ورودی افراد مختلف در سازمان دارد و حل آنها اغلب زمان بیشتری می برد.

مطالب مرتبط: ۱۰ سبک رایج رهبری

اصول رهبری تطبیقی

خالقان روش رهبری تطبیقی، رونالد هایفتز و مارتی لینسکی، چهار اصل اساسی برای رهبری انطباقی موثر تعریف کردند که عبارتند از:

  1. عدالت سازمانی
  2. هوش هیجانی
  3. توسعه
  4. شخصیت

۱. عدالت سازمانی

رهبران سازگار محیطی را ایجاد می کنند که در آن هر عضو سازمان فرصت شنیده شدن را دارد. ورودی سازمانی برای رهبری تطبیقی ​​ضروری است. این فرهنگ برابری و عدالت کلید اجرای تغییرات انطباقی است.

۲. هوش هیجانی

رهبری تطبیقی ​​برای روابط ارزش قائل است. بنابراین، رهبران انطباقی زمانی را صرف می‌کنند تا مطمئن شوند اعضای سازمان احساس می‌کنند در طول فرآیند حل مشکل شنیده می‌شوند و مورد حمایت قرار می‌گیرند. این به درجه بالایی از هوش هیجانی نیاز دارد که توانایی مدیریت روابط با همدلی و آگاهی است.

علاوه بر این، رهبران سازگار با ذینفعان بررسی می کنند تا مطمئن شوند که از تغییرات پیشنهادی آگاه هستند و در صورت تمایل فرصت ارائه بازخورد دارند. روابط مثبت و روحیه سازمانی بالا برای رهبری سازگار ضروری است.

بیشتر بخوانید: اهمیت هوش هیجانی در محیط کار

۳. توسعه

مدل رهبری تطبیقی ​​تشخیص می‌دهد که سازمان‌ها باید برای مرتبط ماندن در یک بازار پیچیده و دائماً در حال تغییر، تنظیم و سازگاری داشته باشند. علاوه بر این، رهبران تطبیقی ​​تشخیص می دهند که رشد افراد در سازمان به همان اندازه مهم است که تغییر در کل سازمان. رهبران سازگار، همکاران و کارمندان خود را برای یادگیری و رشد از طریق فرآیند تغییر سازمانی توانمند می کنند.

مطالب مرتبط: ۱۱ روش برای بهبود توسعه کارکنان

۴. شخصیت

رهبران انطباق پذیر مسئولیت اخلاقی را نشان می دهند. آنها در سبک ارتباطی خود شفاف هستند و خود را با همان استانداردهایی که تیم خود را بر اساس آن نگه می دارند، نگه می دارند.

بیشتر بخوانید: راهنمای کامل رهبری اخلاقی (با مثال)

ویژگی های رهبری سازگار

رهبران سازگار به طور مداوم مجموعه ای از ویژگی ها را نشان می دهند. در مدل رهبری تطبیقی، هر یک از اعضای سازمان می‌تواند رهبر باشد و این ویژگی‌ها می‌توانند در طول زمان توسعه یابند. یک رهبر سازگار موفق باید ویژگی های شخصیتی زیر را نشان دهد:

مطالب مرتبط: چگونه می توان مهارت های رهبری را توسعه داد و به یک مدیر عالی تبدیل شد

چالش های رهبری تطبیقی

رهبری تطبیقی ​​می‌تواند راه‌حل‌های خلاقانه و تأثیرگذار را برای مشکلات پیچیده در اختیار سازمان‌ها قرار دهد و در عین حال محیطی مثبت را حفظ کند. با این حال، رهبری تطبیقی ​​می تواند چالش های بالقوه ای داشته باشد، از جمله:

طرز فکر

رهبری تطبیقی ​​شامل پذیرش همه اعضای سازمان است. این بدان معناست که رهبران سازگار باید همه افراد درگیر را تشویق کنند تا طرز فکر خود را تغییر دهند و ویژگی های یک رهبر سازگار را نشان دهند. این می تواند یک چالش برای کارمندانی باشد که وضعیت موجود را دوست دارند و علاقه ای به تغییر سازمان ندارند.

بیشتر بخوانید: مثبت اندیشی در محیط کار: مزایا و نکات

به رسمیت شناختن

ماهیت فعال رهبری تطبیقی ​​به این معنی است که رهبران سازگار باید تشخیص دهند که برخی از شیوه های تجاری مداوم سازمان ناکارآمد هستند. این می تواند برای برخی از کارمندانی که این شیوه ها را ایجاد کرده اند یا سعی در اجرای آنها دارند ناراحت کننده باشد. این کارمندان ممکن است در حمایت از یک رویه یا استراتژی جدید مشکل داشته باشند، به دلیل عدم شناخت آنچه برای دستیابی به آن تلاش کرده اند.

مطالب مرتبط: چگونه از اشتباهات خود درس بگیریم

دودلی

تغییر تنها زمانی مؤثر است که همه افراد سازمان در اجرای آن مشارکت داشته باشند. برخی از اعضای سازمان ممکن است در اجرای یک استراتژی جدید مردد باشند زیرا شامل یادگیری یک رویه جدید یا تغییر ماهیت شغل آنها می شود. اگر یک استراتژی جدید در کل سازمان اجرا نشود، ممکن است بی اثر باشد.

بیشتر بخوانید: چگونه نوآوری را در محیط کار تشویق کنیم (با مثال ها و نکات)

قدرت

رهبری تطبیقی ​​قدرت و کنترل را از چند نفر از افراد سطح بالا به همه اعضای سازمان منتقل می کند. برخی از کارکنان سطح بالا که به کنترل بیشتر قدرت تصمیم گیری عادت دارند ممکن است در واگذاری کنترل خود به کل گروه دچار مشکل شوند.

مرتبط: ۱۲ گواهینامه برتر رهبری برای بهبود مهارت های رهبری (و شغلی)

خروج از نسخه موبایل